wasmachine, wasdroger, vaatwasser - duurzaamheid - circulaire_economie_2

De circulaire economie: hoe fair zijn we?

Veel mensen dromen van een Circulaire Economie. De droom is mooi, maar er is nog een lange weg te gaan voor we deze droom bereiken. Wij nemen jullie graag mee met onze reis en delen wat voor hobbels en bochten we allemaal tegen komen. Wil je weten hoe ver we zijn? Wat we hebben bereikt en wat we nog niet hebben bereikt?

De circulaire economie

Het succes van een bedrijf wordt maar al te vaak opgehangen aan termen als ‘omzet’ en ‘winst’. Daarom is het vooral belangrijk dat heel veel producten worden verkocht en dat de productiekosten laag zijn.

Op dit moment kiezen veel fabrikanten ervoor om concessies te doen op kwaliteit zodat hun producten goedkoper worden. Prijs is een belangrijke afweging voor veel consumenten, terwijl weinig hun beslissing laten afhangen van de werkelijke kwaliteit. Of een apparaat nou 10 of 15 jaar mee gaat is bij aankoop vaak niet doorslaggevend.

Fabrikanten kiezen hierdoor vaak voor ‘goed genoeg’ in plaats van voor ‘het beste’. Neem een wasmachine, waarom zou je voor een motor kiezen die 20 jaar mee gaat terwijl de pomp waarschijnlijk binnen 10 jaar kapot is?

circulaire_economieIn de circulaire visie wordt verspilling van waardevolle grondstoffen voorkomen. Fabrikanten ontwerpen alleen apparaten die lang gebruikt worden én geschikt zijn voor hergebruik. Dit heeft voordelen voor fabrikanten, consumenten en de maatschappij. Een echte win-win-win dus.

Als een fabrikant eigenaar blijft van zijn product en hij beloond wordt voor de service die zijn product levert dan heeft hij er baat bij om te kiezen voor een iets duurdere pomp en motor waardoor hij uiteindelijk veel langer zijn service kan leveren. Een kleine extra investering in materialen en onderdelen, maakt het dus mogelijk om zijn service goedkoper te leveren. Omdat er geen waardevolle materialen worden verspild, wordt het milieu niet onnodig belast.

Lees hier hoe één van de koplopende organisaties op het gebied van circulaire economie schrijft over circulair wassen:

https://www.ellenmacarthurfoundation.org/circular-economy/interactive-diagram/in-depth-washing-machines

Waar zijn we begonnen?

Een mooi vooruitzicht, de circulaire economie, waarin hoogwaardige producten worden gebruikt door tevreden consumenten voor een eerlijke prijs met minimale milieu impact. Hoe komen we daar? Wat is de weg van de minste weerstand? Welke route heeft de kortste reistijd?

In de lineaire economie bewandelen apparaten de weg van de fabrikant, naar de reseller, naar de consument en uiteindelijk naar een afvalpunt. De meeste circulaire experimenten zijn geïnitieerd vanuit fabrikanten. Vaak is de conclusie dat de consument niet extra wil betalen voor extra kwaliteit en belandt de pilot in de koelkast in plaats van in de sneltrein.

Bundles begint bij het eindpunt. Wij willen eerst bewijzen dat er een vraag is naar een nieuwe manier van consumeren voordat we anders gaan ontwerpen. Willen mensen uberhaupt wel een service in plaats van een product?

Waar staan we nu?

“We hebben producten altijd gekocht en dat bevalt ons tot op heden uitstekend” is een veel gehoorde reactie als we vragen of men af zou willen stappen van bezit. Ookal kan je via een abonnement, zonder aanschafkosten, de beste apparaten gebruiken, het blijft voor veel consumenten een grote stap. Dat snappen we, want het is ook nieuw. Wij zijn ook pas de laatste jaren onze eerste circulaire producten gaan gebruiken, zoals onze Pelican House koptelefoon en Mud Jeans.

Gelukkig begrijpen steeds meer mensen wat we aan het doen zijn en dat komt niet in de laatste plaats door alle aandacht die de circulaire economie de laatste tijd heeft gekregen. Van Prins Carlos tot Frans Timmermans en van landelijke dagbladen tot belangenverenigingen zoals Circle Economy. Helaas weten nog (te) weinig mensen dat ze ook bij hun huishoudelijke inkopen kunnen kiezen voor circulaire producten.

Gelukkig zien we dat we steeds sneller groeien omdat onze klanten en fans het Bundles verhaal enthousiast verspreiden. Onze ambassadeurs zijn onze belangrijkste partners. Bijna de helft van onze nieuwe klanten kent ons namelijk via één van onze ambassadeurs! Een olievlek die zich langzaam verspreidt.

Naast het ontwikkelen van het Bundles merk en het aantrekken van nieuwe klanten hebben we veel tijd en energie geinvesteerd in het doorontwikkelen van onze Was-App. In de toekomst willen we gebruikers persoonlijke tips geven over schoner en zuiniger wassen, zowel qua kosten als qua milieu.

 Waar willen we naar toe?

Een systeemverandering! We willen bewijzen dat het voor fabrikanten zin heeft om anders na te denken over ontwerpen en produceren omdat consumenten dat willen.

Circulair ontwerp. Daar willen we zo snel mogelijk naar toe omdat dan pas écht alle voordelen van de circulaire economie tot hun recht komen. Maar wat is circulair ontwerpen? Voor producten die elk jaar verbeteren door innovatie kan een modulair ontwerp dat makkelijk geupgrade kan worden het meest geschikt zijn. Voor minder innovatieve producten kan het toepassen van hele goede materialen en constructies om de levensverwachting te optimaliseren volstaan. Ongeacht de oplossing is een circulair verdienmodel noodzakelijk om de voordelen ook ten goede te laten komen aan de fabrikant.

Bundles wil laten zien dat het zin heeft om circulair te consumeren, maar wil ook bijdragen aan circulair ontwerp. Dat gaan we niet alleen doen, maar samen met ambitieuze ervaren of nieuwe fabrikanten. Wij verzamelen informatie over de wasmachine en drogers en de wensen van gebruikers. Want waarom zouden we een wasmachine ontwerpen met 30 vlekkenprogramma’s als er maar 5 worden gebruikt?

Uiteindelijk willen we dat wasbundles een showcase is voor andere apparaten en voor andere partijen. We willen creëren, leren en inspireren. We willen bewustzijn creëren over de mogelijkheden van de circulaire economie. We leren van onze uitdagingen en over onze klanten. Uiteindelijk willen we anderen inspireren om mee te doen met deze systeemverandering.

We hebben nog een lange weg te gaan, maar zo lang we elke dag stappen zetten in de juiste richting, komt de bestemming steeds dichterbij.

  • Dion Westerbos

    Cool! Groot voorstander van de circulaire economie