wasmachine, wasdroger, vaatwasser - marcel_peters

Interview Marcel Peters

Waarom heb je Bundles opgericht?

Ik vond dat ik binnen mijn toenmalige functie binnen Essent te weinig impact kon maken.

“Het duurt te lang voordat een grote olietanker van koers wijzigt.”

Als je bezig gaat met je eigen bedrijf kan je makkelijker je eigen droom najagen, blijf je dynamisch en kun je snel schakelen. Kortom, ik wilde mijn eigen “speed boot” bouwen.

Hoe is het idee voor Bundles ontstaan?

Het idee is ontstaan toen ik bij Essent werkte. We hadden een product ontwikkelt waarmee je kon zien welke apparaten in je huis te veel energie gebruiken met behulp van een stekker die is verbonden met het internet, E-inzicht. Het was best een leuk product dat goed werd ontvangen, maar mensen wilden er niet voor betalen. Toen ben ik gaan kijken naar andere toepassingen voor deze technologie. Als je apparaten aansluit op die stekker, weet je niet alleen hoeveel energie ze gebruiken, maar je kunt ook herleiden hoe ze gebruikt worden en of ze onderhoud nodig hebben.

Heeft dat waarde? In mijn zoektocht naar het antwoord op die vraag kwam ik onder andere bij Miele. Daar leerde ik dat 80% van de onderhoudskosten voorkomen kunnen worden als de gebruiker het apparaat goed gebruikt. Dat er gemiddeld 30% teveel wasmiddel gedoseerd wordt en dat de meeste apparaten de 5000 wasbeurten niet draaien voordat ze vervangen worden. Ik leerde ook dat Miele gelooft dat schone was leveren beter is dan alleen een heel goed apparaat leveren. En dat 75% van de mensen die een duurzame Miele zouden willen gebruiken toch een goedkoper apparaat gebruiken.

Het rekensommetje was snel gemaakt. Als je alle onnodige kosten kunt voorkomen, wel 5000 wasjes of meer met één apparaat draait en een groot deel van de onderdelen en materialen weer kunt hergebruiken dan is zelfs het huren van zo’n duur apparaat goedkoper dan het kopen van een ‘wegwerpapparaat’. En dat kan ook werken voor andere apparaten die we vaak bij de milieustraat zien staan. Een wereld zonder E-waste door consumenten minder te laten betalen voor betere prestaties. Wow!

Wat is jouw grootste inspiratie?

Het boek dat mij het meeste heeft geïnspireerd is het boek van Jeremy Rifkin ‘De waterstofeconomie’.

“Rifkin laat zien dat we op een heel andere manier met resources en met elkaar moeten omgaan.”

Ik heb het boek twee keer gelezen om het helemaal tot me door te laten dringen. Daar ben ik door gegrepen. Ik heb er nog een paar boven staan en af en toe geef ik er één weg. Ik heb meneer Rifkin zes jaar geleden zelf mogen interviewen. Stel hem één vraag en je krijgt een waterval van woorden die stuk voor stuk de spijker op z’n kop slaan. Hij heeft er zo goed over nagedacht en nog veel meer sprekende voorbeelden dan in het boek staan. Je loopt bij hem weg en denkt. Dit moet kunnen!

Hoe ben je in aanraking gekomen met het concept van de circulaire economie?

Van Essent kreeg ik de opdracht om te onderzoeken of we energie circulair kunnen maken. We kwamen er al snel achter dat dit helemaal niet hoeft, omdat de zon een onuitputtelijke energiebron is. We moeten daarvoor de duurzame energie opwekkers, zoals zonnepanelen en windmolens, circulair maken en vervolgens zorgen dat energie kan worden opgeslagen of direct kan worden gebruikt.

Wanneer heb je de definitieve beslissing gemaakt om met Bundles te starten?

Begin december 2013 heb ik de knoop doorgehakt. Ik vond dat ik wel wat ondersteuning kon gebruiken, dus ik had me aangemeld bij Rockstart Accelerator.

“De mannen van Rockstart vroegen me: “wil je het écht?” en toen ik bevestigend antwoordde zeiden ze: “zeg dan maar nu je baan op”.

Ze konden me niet eens garanderen dat ze me zouden toelaten tot hun programma. Daarvoor moest ik eerst mijn baan opzeggen. Dat extra zetje heeft het proces wel versneld. Ik ben ze eeuwig dankbaar 😉

Hoe heb je de opstartfase ervaren?

Het was een ontzettende intensief, maar leerzaam proces. De eerste 100 dagen was ik onder de vleugels van Rockstart bezig om een knallende pitch neer te zetten op demoday. Je begint meteen bewijzen te verzamelen in de markt en je spreekt met heel veel ervaringsdeskundigen.

“Mijn oren werden regelmatig gewassen omdat ik nog te veel dacht – in wat ik zelf noemde – de corporate manier.”

Je moet echt de straat op gaan om mensen te vragen of ze jouw product ook echt willen kopen. Pas dan heb je het bewijs dat je idee een oplossing voor mensen biedt.

Wat was het eerste moment dat je dacht ‘yes het gaat lukken’?

4 dagen nadat ik de abonnementen ging aanbieden ontving ik mijn eerste bestelling en drie dagen later is de bestelling uitgeleverd. De klant was super blij en enthousiast. Toen ik naar beneden liep en het vertelde aan het Rockstart team zeiden zei:

“haal maar een kratje bier, want als je er eentje over de streep kan halen dan moeten er meer zijn!”.

Toen ging er bij mij wel een belletje rinkelen, want inderdaad, als je binnen twee maanden een dienst kunt verkopen aan een nieuwe klant die jouw totaal niet kent dan is er waarschijnlijk een markt voor.

Wat waren je grootste uitdagingen tijden de opstartfase?

De barrières die van nature in jezelf zitten moet je overkomen, een stukje bescheidenheid en onzekerheid, dat moet je gewoon van je afschudden.

“Je moet 100% achter je visie staan en je niet van de wijs laten brengen door feedback maar proberen daar conclusies uit te trekken die je visie kunnen verbeteren.”

Daarnaast is het een heel andere werkervaring. Geen opdrachten van je baas, deadlines en negen tot vijf. Dit heeft wel effect op je werk-privé balans. Ik had net kinderen en mijn vrouw was gewend dat ik om vijf uur aan de piepers zat bij wijze van spreken. Een startup is dan wel een hele omschakeling.

Tenslotte is het belangrijk dat je mensen om je heen verzamelt die je kunt vertrouwen en die je kunnen helpen. Dat vond ik best moeilijk. Ik was de enige binnen Rockstart die alleen begon aan een bedrijf. Uiteindelijk is het gelukt om een goeie compagnon te vinden.

Welke persoonlijke karaktereigenschappen helpen jou als ondernemer?

Bij Essent zeiden ze weleens dat ik de lijm tussen alle bouwstenen van een team ben. Ik werd ook wel ‘de polderaar’ genoemd. Dat kan negatief zijn, maar het heeft ook positieve kanten. Consensus tussen iedereen creëren is natuurlijk niet mogelijk, maar het heeft er wel voor gezorgd dat we in korte tijd iets hebben neergezet met een aantal partners die vol passie en enthousiasme hebben meegebouwd aan het concept.

Wat wil je in de toekomst bereiken?

De basis met wasmachines in Nederland moet snel steviger worden, zodat we snel de sprong kunnen maken naar het buitenland en andere apparaten.

“Ik verwacht dat over vijf jaar meer mensen een abonnement op een apparaat nemen dan een apparaat bezitten.”

Het is een echter een geleidelijk proces en Bundles bepaald de snelheid niet alleen. Mensen moeten echt heel erg wennen aan betalen voor gebruik. Het voelt voor velen alsof ze geen apparaat kunnen betalen en alsof ze te dom zijn om het apparaat goed te gebruiken. Het voelt als een continue verplichting. De jongere generatie en, grappig genoeg, ook de oudere generatie kijken hier toch anders tegenaan. Voor hen is bezit niet belangrijk, ze genieten van de subtiele ondersteuning die maakt dat ze kunnen genieten van belangrijkere dingen in het leven en weten dat ze binnen een maand van alle ‘verplichtingen’ af kunnen zijn. Ik ben overtuigd dat de trend doorzet en dat ik deze met Bundles kan versnellen. En dan… komt een wereld zonder afval voor mijn kinderen en kleinkinderen een heel stuk dichterbij!