Persbericht: Bundles haalt investering op voor transitie naar Circulaire Economie

Bundles investeert in platform voor ‘De Beste Spullen als een Service’

De circulaire economie, is het een hype of gaat het er echt van komen? Als het aan de ondernemers van Bundles ligt dat laatste. “We weten wat er nodig is om de barrières te slechten. De circulaire economie heeft schaal nodig en dat kunnen we met deze investering realiseren”, aldus Marcel Peters, oprichter en CEO van Bundles.

Focus van Rutte III

In het regeerakkoord Rutte III worden de afspraken uit het rijksbrede programma circulaire economie en het Grondstoffenakkoord genoemd als belangrijke bijdrage aan de klimaatopgave. Het kabinet legt extra accent op de verspreiding van best practices. In de transitieagenda consumptiegoederen, die één dezer dagen wordt opgeleverd, wordt Bundles uitgelicht als hét voorbeeld binnen de sector.

Showcase met Miele

Sinds 2014 heeft Bundles samen met Miele een showcase neergezet. Miele apparaten worden in een abonnement aangeboden samen met diverse services. “De moderne klant wil geen spullen meer bezitten, maar is wel bereid te betalen voor een totaalervaring”, aldus Peters.

Door de apparaten te verbinden met internet verzamelt Bundles data. Bundles past de data toe om apparaten in een abonnementsvorm te exploiteren, om meer waarde uit het apparaat te halen en zo afschrijving te beperken én de gebruiker beter van dienst te zijn. “De grootste uitdaging zit hem in het overtuigen van de consument. Een abonnement zal goedkoper worden dan bezit, maar daarvoor hebben we wel schaal nodig zodat de hele keten efficiënter ingericht kan worden” zegt Peters.

Investering in het platform

Bundles haalt € 600.000 bij een aantal impact investeerders, waaronder Anne-Marie Rakhorst van onder andere Duurzaamheid.nl die de ronde leidde. Het geld wordt gebruikt om uit te groeien tot hét platform voor spullen als een service.

“De afgelopen jaren hebben we door de showcase geleerd wat een traditionele fabrikant nodig heeft om haar spullen als een service aan te bieden. Nu gaan we door investeren in ons softwareplatform en de algoritmes zodat we ook fabrikanten in andere branches kunnen helpen om een competitief abonnementen te lanceren”. Bundles bekijkt per categorie wat er nodig is om impact te maken op het gebied van klimaat en klantervaring. “We staan altijd open voor nieuwe partnerships, maar er zitten nu al een paar hele mooie samenwerkingen aan te komen!”, eindigt Peters.