De 4 Do’s volgens ABN AMRO voor het product-as-a-service model

Als je je realiseert dat we als samenleving nu pas 9,1% van onze spullen hergebruiken, besef je je ook dat een drastische ommekeer in ons denken en gedrag nodig is om in 2050 volledig circulair te zijn. Het verschuiven van bezit naar gebruik is hiervoor een goede en makkelijke oplossing. Uit het rapport City-as-a-service, dat ABN AMRO onlangs uitbracht, blijkt dat 1 op de 3 Nederlanders open staat voor deze ommekeer zolang ze maar het gemak ervaart, de kosten betaalbaar blijven en de privacy gewaarborgd. Uit de reacties op Bundles blijkt dat het mogelijk is om aan deze vraag gehoor te geven.

Bundles levert input voor het onderzoek van ABN AMRO onder de noemer “Huismanagement-as-a-service”, waarbij we wonen slimmer, comfortabeler en duurzamer maken door te betalen voor het gebruik van huishoudelijke producten in plaats van voor het bezit. Dit doen we door middel van onze abonnementsvormen.

Wil jij als ondernemer ook het verschil maken? De overgang van de traditionele economie naar een servicemodel voor consumenten vereist juridische, operationele en financiële aanpassingen binnen je bedrijf. Voor iedereen die deze stappen overweegt zijn de vier D’s een goede start:

Dialoog: praat met partijen uit je hele keten
Vraag waarom bezit belangrijk is voor mensen en wat kan de doorslag geven dat een product uiteindelijk ook als service kan worden gebruikt?

Demontabel design: design-to-repair
Een product moet uit elkaar kunnen worden gehaald zodat losse onderdelen modulair kunnen worden gerepareerd of vervangen.

Data: onderhoud en gebruik
Verzamel data over het verbruik zodat je ook daadwerkelijk het pay-per-use model kunt inzetten en rekening kunt houden met slijtage en reparaties van je producten. Door klanten inzicht te bieden in hun verbruik zullen wij automatisch zuiniger leven. Hoe wij dit bij Bundles aanpakken lees je hier.

Durf: gewoon beginnen!
Het is niet realistisch om in één keer 100% circulair te zijn. Pionieren en doorzetten vereist lef! Stel je daarom kwetsbaar op en vraag om input van klanten.

Benieuwd naar de opties die wij bieden voor Huismanagement-as-a-service? Check ons overzicht hier. Of wil je een keer met ons in gesprek gaan over onze manier van ondernemen? Bel of mail ons dan gerust! Het hele City-as-a-Service-rapport van ABN AMRO vind je hier.